Att skriva för teater -distans 50 %
Vill du prova på att skriva dramatik? Har du pjäsidéer
och vill få inspiration? Är du sugen på ett kreativt år med skrivande och
teater i fokus? Välkommen till den här kursen!
”Att skriva för teater” är en grundkurs på distans för
dig som vill utveckla ditt skrivande för teatern, möta andra med samma intresse
och få en fördjupad förståelse för dramatext och skrivprocess. Ditt skrivande
står i centrum och frågeställningar som: Hur skapar man en levande dialog? Vad
gör en rollfigur intressant? Vad driver berättelsen framåt? Hur gör jag för att
komma vidare med texten?
Du får uppgifter och tid att öva på att skriva scener,
skapa karaktärer, få dina texter speglade av lärare och kurskamrater för att på
så vis komma vidare. Du uppmuntras att pröva dig fram, våga ändra och skriva
om. Kursen vill vara ett laboratorium för att utforska pjässkrivandet. Kursen
bygger på din och kurskamraternas delaktighet och engagemang.
Under året får du läsa både ny och äldre dramatik och
dela reflektioner med kurskamrater och lärare, oftast skriftligt. Du diskuterar
dina egna och kamraternas texter för att se vad som kan utvecklas. Du lär dig
att använda de andras respons för att utvecklas i ditt eget skrivande och får
en betydelsefull roll som läsare av andras texter.
MÅL
Att ge deltagarna grundläggande kunskaper i skrivande
för teater.
Att ge deltagarna verktyg för att utveckla egna
dramatiska texter och kunna läsa andras.
Att ge erfarenhet av och kunskap om skrivprocess.
Att ge erfarenhet av och kunskap om textrespons.
FÖRKUNSKAPER OCH FÖRUTSÄTTNINGAR
Kursen är en grundkurs. Vi börjar från början och du behöver ingen tidigare
erfarenhet av att skriva för teater. Men vi ser gärna att du har ett nyfiket intresse
för skrivande, teater, skapande, läsande. Du behöver ha förmåga att själv
planera och ansvara för din studietid samt
lägga tid och engagemang på kursen.
SÖKANDE OCH ANTAGNING
Till din ansökan bifogar du ett personligt brev där du formulerar varför du
vill gå kursen. Din motivation ligger till grund för antagning till kursen. Vi rekommenderar
därför att du lägger omsorg på det personliga brevet och din motivation.
UR KURSINNEHÅLLET
- Egen läsning och aktiv reflektion
- Skrivövningar
- Handledning och textrespons
- Egen skriva-pjäs-process
- Eget fördjupningsarbete
- Teaterbesök
- Skriftliga och muntliga föreläsningar
- Reading
DISTANSKURS -HUR GÅR DET TILL?
Vårt ”klassrum” är digitalt och är en lärplattform som
heter PingPong. All väsentlig kommunikation och information sker här skriftligt.
Vi använder även Zoom ibland. Du behöver ha tillgång till dator och WiFi och ha
viss datorvana. Varje vecka får du ett Veckobrev med info, input och
uppgifter. Varje eller varannan vecka
lämnar du in skriftliga uppgifter. Kursen omfattar dels en praktisk del som
innehåller kreativa skrivövningar, läsa dramatik, reflekterande, skriftlig och
muntlig respons och handledning. Dels en teoretisk orientering i form av
skriftliga och muntliga föreläsningar kring begrepp som karaktär, dialog,
dramaturgi och det som hör sceniskt skrivande till. Du planerar och lägger upp
din studievecka för att hinna med uppgifterna och hinna ha roligt medan du gör
dem!
EGET SKRIVPROJEKT
Kursdeltagarna arbetar under vårterminen med ett eget
skrivprojekt. Under hela skrivtiden ingår inspirerande övningar och ”input”
samt individuell handledning och att ta och ge konstruktiv respons. Här ges
möjlighet att fördjupa sina kunskaper i at skriva för scenen och att få
erfarenhet av skrivprocessen.
TEXTEN OCH TEATERN
Gemensamma studier och textreflektion är en viktig del
av kursen. Vi läser både nya och äldre dramatexter. Syftet är att stärka
tilltron till egen reflektion, skärpa blicken och att bli van vid att tala om
dramatisk text. Vad är skillnaden på en pjästext och en prosatext? Hur ser
pjäsbygget ut? Vad innebär det att skriva text som ska framföras på scen? Vi
strävar efter att koppla teatertext till uppsättning så ofta det går. Vi tar
del av radiopjäser, TV-pjäser, streamade föreställningar och planerar in minst
ett gemensamt teaterbesök under året samt någon gästföreläsare eller
gästsamtalare. Om möjligt har vi ibland utbyte med andra kurser på skolan.
STUDIETAKT
Studietakt 50% innebär att du bör lägga minst
10 timmar/vecka på dina studier för att kunna följa med i kursen. Du planerar
själv in din studietid och bör sprida ut den under veckan för att få ut mesta
möjliga av kursen. Du behöver också tid
att tänka och reflektera!
Uppgifter och inlämningar sker varje eller varannan vecka med tydliga
deadlines.
Varje år har deltagare sagt vid läsårets slut: ”Jag
önskar att jag hade lagt mer tid på kursen”
MÅLGRUPP
•Skrivintresserade som vill pröva att skriva dramatik.
•Teaterledare/ pedagoger som skriver för sina grupper
och vill lära mer
•Teaterintresserade, textnyfikna, skrivsugna!
PRAKTISKT
Huvuddelen av undervisningen sker digitalt och
skriftligt via lärplattformen PingPong, som du introduceras i vid terminsstart och
får inlogg till. Du behöver ha tillgång till dator och ha viss datorvana.
KOSTNAD
För läromedel, kursmaterial,
frakter, porton, kopior samt material och fika vid fysiska träffar betalar du
2.200 :- för hela läsåret, betalas första terminen.
LÄRARE OCH KURSANSVARIG
Kersti Björkman, dramatiker och
skrivpedagog
TIDER
OCH DATUM
Läsåret på folkhögskolan startar vecka 34 (21 augusti
2024) och avslutas vecka 22 (maj2025)
4 närträffar á 2 vardagar. Dessa äger rum på folkhögskolans
filial i Örebro eller via Zoom.
#introträff 1 via Zoom i augusti:
Onsdag 21/8 (kl 14-17) samt Torsdag 22/8 (kl 9-14) – Obligatoriskt.
#träff 2 i Örebro i
oktober (datum meddelas senare)
#träff 3 i mars i
Örebro (datum meddelas senare)
#träff 4 i samband med kursslut i maj i Örebro (datum meddelas senare)
Frivilliga Zoom-forum förekommer under terminen.
Sista ansökningsdag 5 maj 2024
RÖSTER FRÅN TIDIGARE DELTAGARE:
” En fantastiskt väl genomtänkt, strukturerad, snäll,
inspirerande och rolig kurs!” (2021-22)
” Jag tycker om att det har varit en sådan tydlig
struktur” (2018-19)
” Uppgifterna har varit utmanande med riktigt bra
instruktioner, jag har förstått vad jag ska göra och inom vilken ram jag ska
hålla mig till. (2020-21)
” Det har varit bra med deadlines att förhålla sig
till, och även responsmomentet!” (2022-23)
”Det har hjälpt mig mycket i att se mina texter genom
andras ögon” (2019-20)
” Det har öppnat upp lusten att läsa manus på ett
annat sätt än jag brukar.” (2018-19)
”Det var mer att göra än jag hade förväntat mig på en
distanskurs på 50% men jag känner att det gav mig en väldigt bra grund att stå
på.” (2022-23)
”Jag hade nog aldrig trott att en distanskurs kunde
kännas så nära och på riktigt. Det har varit peppigt, proffsigt och
opretentiöst!” (2021-22)